Svar: Motion om antroposofi
Av:Kai-Mikael Jää-Aro  2002-11-15

(Jag representerar bara mig själv i detta inlägg.)

Jag tolkar motionens andemening som att antroposofer är så onda att man (Coop) ska bojkotta dem och inte köpa varor av dem. I inlägget ovan görs rentav en jämförelse med apartheid-regimen i Sydafrika. Man kan ställa sig kritisk till antroposofin som religion/livsfilosofi men jag har inte sett att ens de bitskaste kritikerna kunnat dokumentera att antroposoferna systematiskt förtrycker, torterar och dödar människor, så jag ser inte jämförelsen som fullt korrekt.

Man kan anse att antroposofer har tveksamma idéer men vi har religions- och åsiktsfrihet i Sverige och så länge religionsutövarna inte bryter mot svensk lag är det inte heller tillåtet att diskriminera mot dem. (Min förmodan är att åtskilliga andra leverantörer kan ha väl så egendomliga världsuppfattningar och i konsekvensens namn borde Coop i så fall åsiktsundersöka alla dessa, något som är uppenbart orimligt – och olagligt.)

Om varorna inte uppfyller det som utlovas av dem (t ex att de inte uppfyller KRAV-villkoren), då kan man agera för att tillverkarna antingen tar tillbaka sina falska påståenden eller ser till att uppfylla löftena. Nu förefaller Saltå kvarn klara kraven på organisk odling, så inte heller det kan andras mot dem.

Det står dock var och en fritt att utifrån sitt eget personliga ställningstagande avstå från att köpa misshagliga produkter.
 «« Föregående

Inga svar registrerade