Motion om antroposofi
Av:Ylva Eliasson  2002-11-09

Jag har i en motion till konsumentföreningen Stockholm ifrågasatt samarbete med antroposofiskt inriktade verksamheter med hänvisning till deras ideologiska bakgrund (sid 25 i motionshäftet – förkortad version). Mitt yrkande är att en analys görs samt att om det visar sig att vad jag redovisar i texten är korrekt allt samarbete med antroposoferna upphör. Den som är intresserad av att veta mer om antroposoferna bör nog inte bara läsa deras egna sidor utan som motvikt t ex vad som finns att tillgå t ex på www.humanisterna.org (föreningen Humanisterna) samt under länksamling, antroposofi hos föreningen Vetenskap och folkbildning.

Jag hoppas att styrelens utlåtande beror på ett missförstånd av syftet med motionen. Placeringen under rubriken miljö antyder detta då det ju är den etiska aspekten av samarbetet jag vill peka på. Men är det verkligen styrelsens uppfattning att man inte bör ta ställning till antroposofins filosofi, då finns det inte längre några etiska gränser. Då kan allt som efterfrågas säljas i konsum. Med den inställningen skulle aldrig någon bojkott av sydafrikanska varor ha kommit till stånd under apartheidtiden. Jag hoppas och tror att så inte är fallet. Hjälp mig att försvara motionen! I utlåtandet står att “det finns olika åsikter om antroposofin”. Ja visst – men det finns bara en sanning! Och den vill jag att vi skall ta reda på.

Svar: Motion om antroposofi   av Kai-Mikael Jää-Aro  2002-11-15