Myter om maten

I januari 2013 fick 1 000 personer ta ställning till Konsumentföreningen Stockholms 25 påståenden om mat. Resultatet visar att det finns många missuppfattningar som vi kan bringa klarhet i.

Grönt äpple

Nedan redovisas sju av 25 frågor

Sju av tio tror att en odlad lax kräver mer mat än en vild lax
Det råder en allmän uppfattning om att en odlad lax skulle äta mer mat än en lax som lever vilt. Det är inte sant. En vild lax rör sig mer och kräver därför mer mat.

Nästan alla vet att vi äter för mycket salt
Att äta för mycket salt är ohälsosamt och ökar risken för högt blodtryck som i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt och stroke. Det vet de flesta svenskar. Hela 95 procent anser att vi äter för mycket salt. Rekommenderad mängd salt är runt fem gram och idag får vi i oss det dubbla.

Endast en tredjedel känner till att barn inte bör äta strömming
Fisk är nyttigt och barn ska äta fisk, men faktum är att barn och även kvinnor i barnafödande ålder ska undvika att äta strömming på grund av de höga dioxinhalterna i strömmingen.

Drygt hälften tror att äpplen behandlas med vax
Att äpplen som säljs i svenska livsmedelsbutiker behandlas med vax för ökad hållbarhetstid är ovanligt. Svenska äpplen behandlas aldrig med vax. Att äpplet kan kännas vaxat är ett av äpplets egna sätt att skydda sig och inget som adderats på konstgjord väg.

Åtta av tio tror att mjukt bröd inte kan hålla sig fräscht en längre tid utan konserveringsmedel eller andra tillsatser
Att mjukt bröd kan hålla sig mögelfritt i flera veckor utan konserveringsmedel är det få som tror på, men det är faktiskt sant. Hemligheten är en god hygien på bageriet så att inga mögelsporer får fäste i brödet.

Hälften tror att frysta grönsaker innehåller färre vitaminer än färska
Är grönsakerna direkt upptagna från jorden kan det vara så, men de flesta grönsaker har lagrats innan vi köper dem och då förlorar de vitaminer. Då kan frysta grönsaker, som oftast fryses ner direkt vid skörd, innehålla fler vitaminer.

Sju av tio känner till att man inte behöver skala potatis som har sprutats med bekämpningsmedel innan man äter den
Rester av bekämpningsmedel återfinns sällan i potatis, men om rester av bekämpningsmedel hittas i vanlig matpotatis återfinns de både i skalet och i själva potatisen. Därför spelar det ingen roll om du äter med skal eller utan.

LÄS MER: Vi har slagit hål på fler myter genom åren.

Ladda ner rapporten som pdf

Undersökningen är genomförd med online-intervjuer som metod. Undersökningen genomfördes under perioden 31 januari - 6 februari 2013 via marknadsundersökningsföretaget Novus Sverigepanel. Internetpanelen består av 35 000 förrekryterade personer som vill delta i undersökningar från Novus, en så kallad accesspanel. Undersökningen är genomförd i ett riksrepresentativt urval i avseende på ålder (18-79 år), kön och region. En inbjudan har skickats ut via e-mejl till personer som uppfyller beskrivningen. Totalt har 1 017 personer besvarat enkäten.

Publicerad: 2013-04-07

SANT ELLER FALSKT OM MATEN

Hur mycket kan du om maten vi äter? Vilka av de 25 påstendena är sanna, vilka är falska?

"VINSTEN FÖR KASSARNA SKA GÅ TILL FORSK-
NING, INTE TILL HANDELN"

OM ANTIBIOTIKA-
RESISTENS