Prismärkning
Av:Olle Pilsäter  2002-06-04

Det finns många saker som avgör vad vi som konsumenter väljer att köpa respektive inte köpa. En av de viktigare saker för vad vi till slut köper är dock priset (i förhållande till upplevd kvalitet).

Jag är inte särskilt trogen som kund, vare sig vad gäller enskild butik eller kedja av butiker. Jag besöker dock relativt regelbunder Konsumbutikerna (eller Coop) i Tullinge, Tumba och Stuvsta samt Coop-forum i Fittja. Samtdigt besöker jag flera sk privathandlare i samma område.

Tyvärr måste jag konstatera att prismärkningen i KF butikerna är sämre (dvs det saknas pris på fler varor än i jämförbara butiker) än hos konkurrenterna. Det är vanligare att det är ett pris på skyltar i butiken och ett annat i kassan.

Trots flera samtal med butiksföreståndare, ordföranden i butiksråd m.fl. så förstår jag att detta inte är prioriterat för KF. En kultur där det är tillåtet att bryta mot prismärkningslagen och dålig rutiner att möta klagande kunder är inte engångshändelser utan satt i system.

Min kärlek till konsumentkooperationen har det därför lite svårt. Jag vill att KF ska vara bra, men vill KF egentligen vara bra?

Svar:Prismärkning   av Louise Ungerth  2002-06-28
Svar:PrismSrkning   av Inga Palmér  2002-06-06