Lars Ericson
ny vd för föreningen

Styrelsen har utsett Lars Ericson till ny vd för Konsument-föreningen Stockholm. Han tar över efter Laszlo Kriss som lämnar föreningen vid 65 års ålder.

Lars EricsonLars Ericson har varit verksam som styrelseledamot i KfS sedan 2006. Han är för närvarande affärsområdeschef för Swedbanks organisationskunder och har varit verksam i Swedbank sedan 1999. Dessförinnan har Lars Ericson i huvudsak sysslat med förenings- och folkrörelsefrågor och även varit kommunalråd i Tyresö kommun.

Lars Ericson tillträder tjänsten den 1 mars 2012.

Fem frågor till Lars Ericson

1. Vem är du?

Jag är 48 år och de senaste tolv åren har jag arbetat på Swedbank som affärsområdeschef för Rikstäckande organisationskunder, dess bolag och olika institutionella kunder.

Bor i Skälsätra, Tyresö, med hustru och hund. En son hemma och en dotter utflugen. På fritiden umgås jag gärna med familj och vänner. Är idrottsintresserad, tittar på och utövar själv olika sporter när det finns tid över. Svampplockare och musikälskare.

2. Varför tar du det här jobbet?

Jag tror på konsumentkooperationens möjligheter. KfS är en stark ägare av KF och har goda personella och ekonomiska resurser som kan göra skillnad i  stockholmsregionen. Vi kan bli ännu mer betydelsefulla för medlemmarna genom att ständigt fokusera på ökad medlemsnytta inom olika områden. Att tillsammans med personal och förtroendevalda bidra till att stärka konsumentkooperationen i Stockholmsregionen samt förstärka medlemmarnas nytta av medlemskapet känns oerhört stimulerande.

3. Vad vet du om kooperation?

Mitt första jobb var på dåvarande Domus i Bollmora där jag under studieåren arbetade extra som vagndragare, kassabiträde, på sportavdelningen med mera. Personalchefen såg tidigt till att vi som unga nyanställda fick en ordentlig duvning i konsumentkooperationens värderingar.

De kooperativa värderingarna kom också med blodet eftersom min pappa var aktiv inom konsumentkooperationen. Jag tillhör de som tycker att kooperativ samverkan fortfarande är modernt och framtidsinriktat. Så länge medlemmarna känner att de har nytta av medlemskapet och medlemsantalet växer så är vi framgångsrika.

Mina tidigare arbeten inom folkrörelseorganisationer och nu senast i Swedbank har gett mig ett stort nätverk bland olika typer av kooperativa organisationer och företag. Sedan är det förstås en fördel att jag har suttit i föreningsstyrelsen. Jag har lärt känna organisationen och vet förutsättningarna.

4. Vad är det första du tänker göra som vd?

Det första jag tänker göra är att säkerställa att kansliorganisationen är rätt bemannad och att de som nu går i pension får goda ersättare. Sedan ska vi implementera en framtida organisation och stadgar i föreningen som helhet på basis av vad Visionsprojektet kommit fram till. Ytterligare programförklaringar får anstå till dess att jag tillträder den 1 mars 2012.

5. Vilken butik handlar du i?

Mina hemmabutiker är Coop Extra i Tyresö C, Coop Nära i Farmarstigen samt Coop Forum i Haninge. Eftersom jag bor en bit ifrån närmaste Coopbutik så tvingas jag ibland besöka konkurrenterna ICA och VI Hemköp för komplementhandel. Det är ju också en möjlighet att studera skillnader och göra jämförelser. Men som vd i KfS får jag nog minimera detta till rent studiesyfte.

Publicerad: 2011-10-12