Släng inte maten

Den miljöpåverkan maten ger upphov till under sin väg från jord till bord sker helt i onödan om maten ändå slängs i slutändan. Konsumentföreningen Stockholm arbetar för ett minskat matsvinn i livsmedelskedjan. Det gör vi bland annat genom att genomföra egna studier, delta i nätverk och sprida konsumentinformation.

Släng inte maten - på Facebook

Gilla KfS sida för Släng inte maten på Facebook.

Släng inte maten - kampanjsajt

Läs mer om matsvinn på KfS kampanjsajt.

Läromedel årkurs 4-9

KfS läromedel om matsvinn riktar sig främst till lärare i hem- och konsumentkunskap men kan även användas av lärare i biologi, samhällskunskap och kemi i årskurs 4-9.

Skolmaterialet hittar du på KfS kampanjsajt.

Kapten Reko - lärande material för förskolebarn

Kapten Reko och Rekospelet är ett utbildningsmaterial som syftar till att lära förskolebarn varför man inte ska slänga mat.

Anmäl din förskola till Kapten Reko

Nationellt nätverk om matsvinn - SaMMa

KfS var en av initiativtagarna till SaMMa, (Samverkansgruppen för Minskat Matavfall). I gruppen finns förutom KfS bland annat myndigheter, forskare och företagsreprepresentanter.

I SaMMas programförklaring ser du vilka som är med i nätverket.

Förpackningssystem för minskat matsvinnet

Projektet "Förpackningssystem för minskat matsvinn" har som mål att kartlägga mängder och orsaker till svinn i längs hela värdekedjan, från livsmedelsproducent till konsument. Nya innovativa förpackningslösningar som kan reducera svinnet och göra livsmedels- och förpackningsindustrin mer resurseffektiv ska tas fram. Konsumentföreningen Stockholm deltar som konsumentrepresentant.

Läs mer om projektet "Förpackningsystem för minskat matsvinn" hos Innventia som koordinerar projektet.

Sänkt temperatur i kylkedjan

KfS arbetar aktivt för att temperaturen i hela kylkedjan ska sänkas, från produktion till hushållens kylskåp.

Läs Louise blogg om vikten av att sänka temperaturen i kylkedjan.

Våra undersökningar

Egna och andras undersökningar om matsvinn.

Ladda ner guiden

KfS guide Släng inte maten ger dig enkla tips på hur du minskar ditt matsvinn.

Svart/Vit (pdf)

Färg (pdf)

Beställ tryckt version av guiden

Privatpersoner boende i Stockholm kan beställa guiden (max 5 ex) kostnadsfritt. Skolor i hela landet samt organisationer, kommuner och liknande aktörer med verksamhet i Stockholm kan också beställa guiden kostnadsfritt. För övriga kostar guiden 5 kr/st. Vi skickar max ut 50 guider, vid beställning av fler får beställaren själv ombesörja hämtning hos oss.

Alla är välkomna att ladda ner en pdf-version av guiden ovan.

Fyll i formuläret

Observera att flera av uppgifterna är obligatoriska och att din beställning inte har gått iväg förrän du har fått texten "Tack för din beställning".

KfS film - Matkriget

Stämplad för livet