Det här har vi påverkat

Konsumentföreningen Stockholms påverkansarbete pågår konstant och på flera plan. Här ser du ett axplock av de frågor där KfS engagemang har gjort skillnad. Fler frågor hittar du under rubrikerna Rapporter och Pressmeddelanden i vänstermenyn.

Att skapa debatt

Släng inte maten
Under 2009 lyckades KfS sätta debatten om det onödiga matsvinnet på agendan. Med undersökningen "Rapport från en slaskhink" och seminariet "Släng inte maten", fick KfS igång debatten inte bara i media utan även bland konsumenter, myndigheter och i livsmedelsindustrin. I november 2009 uppgav 80 procent av 1400 tillfrågade att de hade uppmärksammat debatten om matsvinn och inför riksdagsvalet 2010 uppgav 90 procent av 300 handlare att matsvinnet var den viktigaste frågan.
Läs mer om KfS arbete kring "Släng inte maten".

Vatten på flaska - en onödig lyx?
 Den allmänna klimatdebatten 2007 gjorde att KfS kampanj kring flaskvatten fick fäste. KfS fick inte bara privatpersoner att reflektera över flaskvattnets miljöpåverkan. Kommuner och företag fattade dessutom beslut att ta bort flaskvatten från sina möten. Konsumtionen av flaskvatten sjönk med 19 procent mellan 2007 och 2009. Under 2010 har konsumtionen ökat något igen.
Läs mer om KfS arbete kring "Vatten på flaska".

Socker - ett hot mot folkhälsan
Med KfS seminarium "Flytande godis och andra läckerheter" 2003 startade debatten om den ökande socker konsumtionen i Sverige. Svenska konsumenter reagerade genom att minska sin läskkonsumtion. KfS rapporter och direkta möten med livsmedelsindustrin resulterade också i att sockerhalten i exempelvis frukostflingor som riktar sig till barn sänktes. Vid 2005 års granskning innehöll en tredjedel av de undersökta barnflingorna mindre än 30 procent socker. I 2009 års undersökning hade andelen flingor med mindre än 30 procent socker ökat till nästan hälften.
För mer information om KfS arbete kring socker, kontaka Louise Ungerth.


KfS påverkar Coop

Energidrycker
Efter påtryckningar från bland annat KfS införde Coop åldersgräns på energidrycker och säljstopp för energishots. (2009)

Vikten på broccoli
När KfS uppmärksammade Coop på att vikten på deras egen glaserade broccoli inte var korrekt angiven på förpackningen, bytte de leverantör. (2008)

Triclosan i tandkräm
Triklosan, som är ett miljöfarligt ämne, används ibland som bakteriedödande medel i tandkräm. KfS påverkade Coop att ta bort tandkrämen. (2008)

Djuromsorgspolicy
KfS deltar med fakta och synpunkter då Coop formar sin djuromsorgspolicy. (2010)

Bikini för små barn
En medlem uppmärksammade KfS på att Coop sålde bikinis för småbarn. Efter en enkät i Föräldrajuryn, debatt i bloggen och diskussioner med Coop valde Coop att ta bort bikinin ur sortimentet. (2009)

 

Vilseledande marknadsföring - så mycket att göra


 Kfs arbete har lett till att:

Atria AB har förbjudits att använda påståenden som "det ger en fin smak som inte går att få på konstgjord väg" och "gammalt beprövat recept" på sin Lönnebergaskinka som innehöll många tillsatser. Läs KfS anmälan.

Konsumentombudsmannen har stämt L'Oréal inför Marknadsdomstolen, för vilseledande annonser om antirynkkrämer. Läs mer om KfS arbete kring antirynkkrämer.

Selecta och övriga kaffeautomatföretag ska ändra skyltarna på sina automater eftersom gräddersättningsmedel, det vill säga glukossirap och härdat fett, inte får kallas mjölk. Läs KfS anmälan.

Lindahls Mejeriprodukter AB har tagit bort den svenska flaggan från sin turkiska yoghurt som är producerad i Tyskland. Läs KfS anmälan.

Charkföretagen Melker Chark och Pärsons AB har tagit bort den svenska flaggan från sina sydamerikanska respektive tyska charkprodukter.

Bakdag på bröd har återinförts.

Red Bull har fått ändra sin annons med påståenden om att drycken har positiv inverkan på hjärta och blodomlopp och att det stimulerar ämnesomsättningen. Formuleringarna stred mot god sed vid märkning och marknadsföring. 

Publicerad: 2011-04-13

SE OCKSÅ

VAD KAN SVENSKEN OM SINA SOPOR?

MER SALT I MATEN NU ÄN 2013?

Våga Guider

App om märkningar

  • App om tillsatser
  • App om märkningar
  • Släng inte maten
  • Smarta guider