Vi stöder massajkvinnorna

Vi arbetar aktivt för att samla in pengar till biståndsorganisationerna Vi-skogen och We Effect och vårt fokusområde är Östra Afrika. För att förstärka kopplingen till arbetet i Östra Afrika har vi startat en egen insamling till massajkvinnorna i Norra Tanzania, ett av We Effects projekt.

Så här kan du hjälpa till

Köp ett par fina stjärnor

Så här kan du också stödja

• Swisha valfritt belopp till 1231069921

Hämta Swish här

Du kanske är bekant med att We Effect säljer armband i sin webbshop. Armbanden är tillverkade av massajkvinnor i några byar i närheten av gränsorten Namanga i Norra Tanzania. Nu kan du även köpa specialdesignade armband från oss och stödja vår insamling till kvinnorna. Hela beloppet - 100 kronor - går direkt till den insamling vi har till förmån för kvinnokooperativen i Tanzania. Här kan du se vilkan nytta pengarna gör.

Massajkvinnor i Tanzania

Vill stärka kvinnornas ställning

I massajkulturen har kvinnorna traditionellt sett en låg ställning i familjen och det är männen som står för försörjningen. Projektet som We Effect driver tillsammans med en lokal organisation på plats i Tanzania går i huvudsak ut på att öka jämställdheten och stärka kvinnornas ställning. Genom att tillverka och sälja armbanden får kvinnorna en egen inkomst och när männen ser att kvinnorna bidrar med en ansenlig summa till familjeekonomin så stiger kvinnans ställning.

I projektet får kvinnorna bland annat lära sig att organisera sig i grupper som har möten där de kommer överens om hur många armband var och en ska tillverka. De får också utbildning inom entreprenörskap och marknadsföring för att öka på sina chanser till inkomster. Flera av kvinnorna har startat små affärsverksamheter som genererar inkomster utöver det de tjänar på armbanden.

Bygger solpaneler för att få el

Flera kvinnor har investerat i solpaneler för att få el. I stort sett alla massajer har mobiltelefoner och en affärsidé är att erbjuda laddning av mobiltelefoner. Några kvinnor hade små "närbutiker" med mat, hygienartiklar och annat nödvändigt. Andra investerade i höns som gav näringsrika ägg till familjen och till försäljning. En annan vanlig sak att investera i var att köpa kalvar som de sedan födde upp och sålde vidare.

Vad gör de med alla pengar som de tjänar då? Männens inkomster går till att sätta mat på bordet och till skolavgifter för barnen. Kvinnornas pengar går främst till att bygga riktiga hus. Kvinnorna betalar inte bara för att husen skulle byggas, de bygger också själva husen med sina egna händer. Husbyggandet sker kooperativt och husen byggs ett i taget. Gruppen bestämmer vems tur det är att få ett hus.

Kvinnorna bygger husen

Det har alltid varit kvinnans uppgift i massajkulturen att bygga hus, men det är en milsvid skillnad för familjerna att bo i ett modernt rymligt tegelstenshus med fönster och riktiga sängar jämfört med de traditionella mörka, trånga och rökiga hyddorna. I hyddorna lagar de mat över öppen eld utan att ha en fungerande ventilation. Röken har ingenstans att ta vägen och skadar kvinnornas och barnens ögon och luftvägar.

Armbanden tillverkas av massajkvinnor i Tanzania

Armbanden gör stor skillnad

Armbanden gör alltså stor skillnad, både för ekonomin och för kvinnornas självförtroende och ställning i familjen. Köper du ett av våra specialdesignade armband går hela beloppet på 100 kronor till massajkvinnorna i projektet.

Hydda i massajbyn
Så här ser många hyddor ut i massajbyn i Tanzania.

Ett av de nya tegelhusen
Ett av de nya tegelhusen.

Konsumentf�reningen Stockholm har satt som uppgift att bidra till ett uthålligt samhälle, ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Därför stöder vi biståndsorganisationerna Vi-skogen och We Effect som arbetar för att bekämpa fattigdom och bidra till en hållbar och mer rättvis värld.

Läs mer om We Effect

Läs mer om Vi-skogen

100 kr

Bli medlem för 100 kronor. Pengarna får du tillbaka om du någon gång vill lämna föreningen. Ansök redan idag.

Mina sidor

Genom att skapa en inloggning till Mina Sidor på coop.se får du tillgång till flera fiffiga tjänster:

• Håll koll på dina poäng

• Samla recept och skriv inköpslistor

• Se aktuella medlemserbjudanden

• Kolla saldo och hantera övriga kontouppgifter

• Prenumerera på nyhetsbrev