Lill-Skansen

Den 31 mars 2012 slog portarna upp till nya Lill-Skansen. Ett fantastiskt ställe för barn att leka och lära om djur och natur. Och det är öppet alla dagar året runt.

På nya Lill-Skansen finns ett trettiotal olika djurarter. Utomhus finns en kontakthage med getter, en kaninkulle, lekplats och ruschbana och en liten scen för teater, musik och prat om djur. Inomhus bor de flesta djuren, och här finns även en skolsal och Lill-Skansenbutiken.

Alla djur går inte att klappa men du kan gå in till fåglarna i deras hägn och det finns getter och killingar i kontakthagen. Och ibland tar djurvårdarna ut olika djur som du får hälsa på.

Lill-Skansen är öppet hela året och ingår i Skansenentrén.
Läs mer om Lill-Skansen

Lilla Kott vet allt om djuren

Lilla KottLilla Kott är Lill-Skansens egen figur som bor under en stubbe och vet allt om djur  och natur. Lilla Kott visar sig inte gärna för människor men på den nya webbplatsen som också öppnar under våren, får barnen träffa Lilla Kott och på ett lekfullt sätt lära sig mer om djuren.
Lill-Skansens webbplats

Allt på Lill-Skansen syftar till att skapa en stimulerande och trevlig inom- och utomhusmiljö för barnen att vara i och att lära sig något av, samtidigt som det ska finnas utrymme för fantasin. Tor Svae som bland annat skapat de härliga lekmiljöerna på Junibacken står bakom scenografin inuti husen. Här finns också en välutrustad skolsal med ett genomtänkt kursprogram för främst elever upp till årskurs 6.
Lill-Skansen och skolan

På amfiteatern som ligger vid Lill-Skansen spelas föreställningarn "Staden" och "Lilla Kott" hela sommaren. Det är två fartfyllda historier med mycket sång och musik och där barnen bjuds in att delta.

Öppet året runt

Första Lill-Skansen öppnade 1955  och miljoner barn har gullat med grisar och jagat getter där under årens lopp. Men bara på sommaren. Nu har Lill-Skansen öppet öppet året runt och djurvårdarna finns på plats hela tiden och kan svara på frågor och berätta om djuren. Och självklart kan barnen lämna sin napp på Lill- Skansen även i fortsättningen. Nappomaten är en specialbyggd maskin som tar hand om nappen och transporterar den in till katterna som finns i rummet bredvid.

Lill-Skansens nappomat

Rabatt för medlemmar

Det nya Lill-Skansen har blivit möjligt tack vare bidrag från Konsumentföreningen Stockholm. För dig som är medlem innebär det bland annat att du får fri entré till Skansen några dagar per år. Medlemskortet ger också rabatt i Skansens butiker. Visa medlemskortet Coop MedMera så får du
- 10 % rabatt i Skansenbutiken
20 % rabatt i butiken på Lill-Skansen.

Rabatten gäller hela året och ges på köp över 100 kronor.

Läs om vårt samarbete med Skansen

Inuti Lill-Skansen

Korta fakta om Lill-Skansen

• Lill-Skansen har varit barnens favorit sedan 1955. 31 mars 2012 öppnade ett helt nytt Lill-Skansen som är öppet året runt.

• Den nya anläggningen ligger på samma område som det gamla Lill-Skansen. Den totala markytan är 5 400 m2 och den totala byggnadsytan under tak är 1 500 m2.  Byggnaderna är ritade av Anders Landström Arkitekter.

• Inne på Lill-Skansen möts man av ett äventyrligt och lekfullt landskap där de öländska dvärghönsenbor  i ett hönshus på landet, marsvinen i ett peruanskt landskap och kaninerna på en gotländsk strand.

• Några av de trettiotal olika arter som finns på nya Lill-Skansen är marsvin, kanin, katt, minigris, dvärgget, kopparödla, padda, råtta, myra och akvariefiskar.

• Lekmiljön inomhus har scenografen Tor Svae ansvarat för, väggmålningarna är skapade av Lotta Canow och naturmiljöerna är utformade av Andreas Larsson med hjälp av en stor skara medarbetare.

• Lill-Skansenfiguren Lilla Kott är ritad av illustratören Maria Nilsson Thore och Lilla Kotts egen visa är skriven av Ulf Stark och Georg Riedel.

• Nappomaten där barn kan lämna sina uttjänta nappar, är konstruerad av Sven Nordqvist.

Lill-Skansen Illustration av Landström Arkitekter

Publicerad: 2012-03-05

MEDLEM

FRI ENTRÉ

Som medlem får du fri entré till Skansen några dagar varje år. Här ser du vilka datum som gäller i år.

100 KR

Bli medlem för 100 kronor. Ansök redan idag.

MEDLEM STOCKHOLM

Läs medlemsbladet här på webben eller få det med e-post varje månad.