Räkna rätt och undvik onödiga rester – så planerar du det ultimata julbordet

Alla har vi väl stått där och tittat på godsakerna vi laddat upp med och tänkt: Räcker det? Med rätt planering slipper du kasta rester, sparar pengar och kan ändå vara säker på att alla blir mätta och belåtna.

God Jul

Foto: fredrikenestad/Flickr.com (CC)

Så här gör du!

Först och främst, hur hungriga är dina gäster och när ska ni äta? Är det en lite kortare jullunch mitt på dagen eller en lite längre sittning på kvällen? Ju längre tid ni ska äta tillsammans desto mer mat går det åt. Finns det någon rätt som du vet är en favorit? Kanske är det Janssons frestelse, kanske den gravade laxen. Servera lite mer av den.

När du serverar julbordet, lägg upp lite mat i taget, då håller den bättre och räcker längre. Det är också lättare att spara maten om den inte stått framme. Kom ihåg att förvara maten i kallt kylskåp, cirka 4-5 grader, då håller den länge. Skulle det ändå bli över: frys snabbt och packa i platta paket som är lätta att tina. Ett annat tips är att se till att ha ägg hemma i mellandagarna. Då kan du slänga ihop en omelett med i stort sett vilka rester som helst.

Foto: hepp/Flickr.com (CC)

En normal portion på ett julbord består av cirka 500 gram. 100-150 gram kött eller fisk och 250-350 gram tillbehör. Om du har ett recept som är beräknat för fyra personer, till exempel köttbullar, räcker det till 10-12 portioner på julbordet

Här kommer ett ungefärligt mått på hur mycket du ska räkna med per gäst. Men kom ihåg att ju fler rätter du serverar desto mindre mat behövs per person. Så om du bullar upp riktigt ordentligt kan du minska lite på måtten nedan.

Portionsguide till julbordet

• Sill, tre sorter: 50-75 gram

• Gräddfil: en fjärdedels deciliter, 20 gram

• Sillsallad: två matskedar, 50 gram

• Potatis: 75 gram

• Grönsallad eller tomatsallad: 50 gram

• Rökt eller gravad lax i skivor: 50 gram

• Varmrökt lax: 50 gram

• Gravlaxsås: två matskedar, 30 gram

• Skinka: 50 gram

• Rödkål: 50 gram

• Små köttbullar: sex stycken, 80 gram

• Prinskorv: tre stycken, 60 gram

• Janssons frestelse: 70 gram

• Hårt bröd: 15 gram

• Mjukt bröd: 50 gram

Här kan du ladda ner portionsguiden. I den hittar du också en inköpslista med enbart ekologiska varor. Bara att kryssa i vad du ska handla innan du går till affären.

Lycka till och god jul!

Vill du ha fler tips och erbjudanden?

Logga in på coop.se och gå till Mina inställningar. Kryssa i att du vill ha nyhetsbrev till din e-post i boxen Mina prenumerationer, så får du aktuella erbjudanden och tips från oss varje månad.

Skaffa inloggning och beställ vårt nyhetsbrev

Publicerad: 2014-12-11