Drick, torka och riv dina äpplen

Ett äpple om dagen håller måhända doktorn borta, men i dessa tider av dignande grenar finns det kanske mer frukt än vad du hinner sätta tänderna i. Har du mer äpplen än du hinner äta upp? Här kommer några tips när fruktfatet sväller och fantasin tryter.

Barn äter äpplen

Drick upp dina äpplen

Om det handlar om en mindre mängd kan du köra äpplen i en råsaftcentrifug och addera lite citron för färgens skull. Drick färsk och njut av en ny morgonritual eller frys in. Handlar det om större mängder finns det numera kross- och pressmaskiner att köpa för hemmabruk. Runt Stockholm finns det också flera musterier som mustar råmust eller pastöoriserad must åt dig medan du väntar. Minimimängden ligger ofta runt 50-75 kilo.

Äppeljuice

LÄS MER: Mycket äpplen? Gör must!

Överraska med äppelchips

Oftast hamnar äpplena i bästa fall i en paj eller som mos. Men varför inte prova chips? Kärna ur, skiva supertunt, pudra gärna över med kanel, lägg på en plåt i 120 grader och låt äppelringarna sakta torka – det kan ta upp till tre timmar.

Äppelchips

LÄS MER: Svenska folket om matsvinn 2010 vs 2015.

Äpple i tzatzikin

Du kan också byta ut gurkan i den traditionella tzatzikin mot två finrivna syrliga äpplen och en gnutta dill, blanda med vitlök, en skvätt olivolja, salt, peppar och 3 dl turkisk yoghurt. Passar finfint till det grillade köttet!

LÄS MER: 10 tips för minskat matsvinn.

FILM: Ät vattenmelon utan kladd.

Har du några fiffiga tips på temat? Dela gärna med i vårt kommentarsfält här eller på Facebook.

Vill du ha fler tips och erbjudanden?

Logga in på coop.se och gå till Mina inställningar. Kryssa i att du vill ha nyhetsbrev till din e-post i boxen Mina prenumerationer, så får du aktuella erbjudanden och tips från oss varje månad.

Skaffa inloggning och beställ vårt nyhetsbrev

Publicerad: 2016-09-20