Kapten Reko

Kapten Reko och Rekospelet är ett utbildningsmaterial som syftar till att lära förskolebarn och vuxna i deras närhet varför man inte ska slänga maten och vad man kan göra för att minska matsvinnet.

Rekospelet för barn i förskolan

Visste du att vi slänger 81 kg matavfall per person och år i Sverige? Genom att ta hand om maten på rätt sätt kan vi lätt minska den siffran och göra både miljön och plånboken glada.

Vi vill minska matsvinnet

Konsumentföreningen Stockholm har länge jobbat med att försöka minska matsvinnet genom att informera och engagera. Vi jobbar bland annat med ett stort projekt som heter "Släng inte maten".

Under vintern 2014/2015 togs ett nytt koncept fram, "Rekospelet", som testades med framgång på förskolor i Stockholm med omnejd. I den utvärdering som gjordes med pedagogerna ansåg alla, 100 %, att det är ett mycket bra koncept både som utbildningsverktyg och som verktyg för att förändra barnens beteende.

Så här fungerar Rekospelet

Spelet vänder sig till 5-6 åringar som går på förskolan det vill säga de som går sista året innan de börjar förskoleklass. Spelet skickas ut till förskolan och pedagogerna spelar detta tillsammans med barnen vid fyra olika tillfällen.

Varje tillfälle innehåller en diskussionsdel, en aktivitet samt en utmaning. Vid varje avklarad del får man en pusselbit som senare leder fram till ett lösenord.

Femte och sista tillfället sker på Skansen. Där får barnen lära sig kopplingen mellan mat, djur och natur. De får även träffa Kapten Reko och blir dubbade till Rekohjältar.

Allt detta inklusive besöket på Skansen är självklart kostnadsfritt.

Kapten Reko - en prisvinnare

Den 16 september 2015 tilldelades Kapten Reko andra pris i kategorin Bästa aktivitet om hållbarhet och miljö i The Corporate Engagement Award. Kapten Reko fick även ett brons i kategorin Mest innovativa sponsoraktiviteten.

Läs mer om priset som Kapten Reko vunnit

Anmälan

Vill er förskola vara med och spela Rekospelet. Vårens platser är redan slut men nu släpper vi platserna för hösten 2016.

Antalet platser är begränsat så det är först till kvarn som gäller.

Anmäl er förskola till Rekospelet

Frågor?

Kontakta john@rekoklubben.se

Kapten Reko träffar förskolebarn som besöker Skansen

Kapten Reko träffar förskolebarnen när de kommer till Skansen.

Publicerad: 2015-08-28

"VINSTEN FÖR KASSARNA SKA GÅ TILL FORSK-
NING, INTE TILL HANDELN"

TRE AV FYRA GRÖDOR BEHÖVER POLLINERAS